Toorts

 

Toorts in bovenlicht van stadhuis van Ootmarsum

De Toorts

 De toorts wordt geïdentificeerd met de zon. Het is het symbool van zuivering door verlichting. Vandaar ook de allegorische betekenis als embleem van de waarheid.

Mogelijk hier in Ootmarsum op het stadhuis aangebracht als symbool voor eerlijk en waakzaam bestuur. De omhooggeheven toorts is een fier teken van waakzaamheid, van het leven zelf.

De omgekeerde (brandende) fakkel was al voor de oudheid symbool van het gedoofde leven en attribuut van de dood. 

 

Ootmarsum stadhuis

 

Als wapen van Heracles

 Heracles gebruikte de toorts als wapen tegen de hydra van Lerna. Het doden van het negenkoppig monster was een va de 12 werken die hij moest verrichten.

Zo gauw hij een kop afsloeg groeide deze weer even hard terug aan. Hij kreeg hulp van zijn neef Iolaos. Elke afgehouwen kop werd meteen dichtgeschroeid met de toorts. 

Één kop was onsterfelijk. Die sloeg hij af maar verborg hij onder een grote stapel stenen. 

 

Heracles met toorts (Romeinse kopie van Grieks beeld)

 

De fakkel omlaag gericht

 Een andere Griekse mythe betreft de Dioskouroi: de tweeling Kastor en Polydeukes (Castor en Pollux bij de Romeinen). Van de tweeling was er een (Polydeukes) onsterfelijk, maar Kastor niet. 

Ze beleefden veel avonturen en toen ze de dochters van Leukippos schaakten en huwden, kregen ze de neven van Leukippos op hun dak, die zich wilden wreken. Kastor sneuvelde en Polydeukes kreeg van Zeus onsterfelijkheid. 

Maar de beide broers wensten voor altijd samen te blijven, omdat ze onafscheidelijk waren. De ene dag woonden ze toen als goden op de Olympos, de andere dag als sterfelijke zielen in de Hades (onderwereld).

De helderste sterren van de Tweelingen zijn naar hen genoemd. We zien bij dit beeld (het origineel is van de beroemde Griek Praxiteles) de fakkel omlaag gericht. Een teken dat de dood in het spel is.

 

De tweeling: Castor en Pollux met een toorts )Romeinse kopie van beeld van Praxiteles

 

Zaklamp of wandverlichting

 Opzij van een deur met smeedijzeren bovenlicht in een rococo-achtige stijl (Mdina te Malta), hangt een oude toorts. De toorts kon opgehangen worden in een houder en dan als wandverlichting dienst doen. Hij kon ook als zaklamp tijdens het lopen in het donker van pas komen.

 

Mdina op Malta: middeleeuwse toortshouder