Daniel Marot en Willem III

 

 

Daniel Marot (1661-1752

 

Daniel Marot (1661-1752)

Aangezien de hugenoten in het katholieke Frankrijk na 1685 (opheffing Edict van Nantes) opnieuw hevig vervolgd worden, blijven kunstenaars uitwijken naar het buitenland, waardoor ze de cultuur van hun vaderland verder verspreiden.

Onder hen is Daniel Marot,

die in Den Haag komt wonen en door stadhouder Willem III gevraagd wordt voor diverse opdrachten voor het hof van de Oranjes en dat van de Friese Nassaus.

Marot woonde in Den Haag aan het  Noordeinde 164.

De Lod. XIV-stijl, die hij toepast in zijn werk, heeft vooral een ommekeer gebracht in de interieurkunst. Een voorbeeld van zijn hand is de Trêveszaal op het Binnenhof. Tot 1707 deed hij vooral interieurs en tuinen, maar daarna zijn ook hele paleizen en woonhuizen door hem ontworpen.

 

Den Haag: de Treveszaal op het Binnenhof

 

De tuinen van paleis het Loo (nu weer gerestaureerd in de stijl van Marot, naar oude tekeningen) moesten iets van de harmonie van het Paradijs verbeelden. Er was orde en harmonie zonder dwang.

 

Buxushaagjes in allerlei vormen, veel planten, fonteinen en beelden waren het belangrijkste materiaal. Voor Mary, de echtgenoot van Willem III ontwierp Marot overdekte haagbeukpromenaden, zodat ze uit de zon in de tuin kon wandelen en niet bang hoefde te zijn dat ze bruin werd, want dat bruin worden was ongepast.

Daniel Marot: tuinontwerp uit 1703

Huis Huguetan (zie foto hier onder), een stadspaleis aan het Lange Voorhout, is door hem ontworpen, het paleis op de Kneuterdijk en belangrijke delen van Huis ten Bosch (zie foto helemaal onder); en naar men vermoedt ook het kasteeltje Drakensteijn.

 

Den Haag, Huis Huegetan aan het Lange Voorhout, ontworpen door Daniel Marot

 

Rijksmuseum A'dam: tafeltje, ontworpen door Daniel Marot

 

hekken van paleis het Loo: ornamentiek van Daniel Marot

 

Een pand aan de A'damse Herengracht (475) is door Daniel Marot ontworpen en wordt nog steeds gezien als een van de allermooiste grachtenpanden. Zie tekening uit 1770 (Caspar Philips).  Helaas is het 18e eeuwse bovenlicht eruit verdwenen.

 

Amsterdam: Herengracht 475

 

Huis ten Bosch te Den Haag

 

Hier rechts zien we een kijkje in de Oranjezaal van Huis Ten Bosch. de schilderingen zijn aangebracht ter meerdere ere en glorie van Frederik Hendrik, in opdracht van zijn weduwe Amalia van Solms.

De zaal is in eerste instantie ontworpen door Pieter Post en Jacob van Kampen. Later heeft Daniel Marot de zijvleugels ontworpen en het gedeeltelijk een verdieping hoger gemaakt. Marot was puur voor het ontwerp. Hij had geen verstand van de technische consequenties. De broers Coulon, die ook voor de Friese Nassaus werkten, hebben het uiteindelijk gerealiseerd. 

 

Ontwerp entree door Daniel Marot (uit: Ornamentwerk)

 

Bescherming blijft nodig

 En ook al was de 80-jarige oorlog voorbij, de Republiek liep nog steeds gevaar en een goede verdediging van de steden was daarbij cruciaal. De Fries Menno van Coehoorn (1641-1704) was naast veldheer ook vestingbouwkundige en hij heeft grote invloed gehad op het aanleggen van beter verdedigbare wallen door de aanleg van ravelijnen (vijfhoeken). Hij was in dienst van Willem III. Na zijn dood heeft Daniel Marot zijn grafmonument ontworpen in de dorpskerk van het Friese Wijckel waar hij een landgoed had. 

 

Grafmonument Menno van Coehoorn te Wijckel

 

Plattegrond met de vestingwerken van Gorinchem (van situatie vestingbouw van 1600)

 

Barok-pand te Gorinchem uit de tijd van Menno van Coehoorn

 

Opvallend aan dit pand van 1727 zijn zwaan en zon, die hier niet voldoen aan de barokke regels van symmetrie. Je zou haast denken dat het een Rococo toevoeging is. 

 

Detail van risaliet van bovenstaand pand van Gorinchem uit 1727