Empire vv3

 

Hieronder nog een tweede raam uit Zierikzee, ter vergelijking. We zien ongeveer dezelfde motieven. Dit raam lijkt van iets latere datum te zijn, aangezien het zich iets verder heeft verwijderd van de Lod. XVI-stijl. Duidelijke parellijst, fraaie gekruiste palmtakken. Een lint in de top. Uit de krullen van de acanthusbladeren komen piepkleine draperieën, als een herhaling van de grotere links en rechts in de hoeken. 

De gevel van dit pand is in een 19e eeuwse neostijl.

Het is dus goed mogelijk dat dit snijraam later in oude stijl is vervaardigd.

Zierikzee, ter vergelijking: ook Empire.

 

Amsterdam

 Het snijraam van het huis aan de Prinsengracht te Amsterdam (foto hieronder) toont de bijzondere symmetrie, die zo kenmerkend is voor de Empire-stijl.Het zich symmetrisch verhouden tot een centraal element komt ook al wel eens wat voor in de Lod. XVI-stijl, maar bij Empire is het een echt stijlkenmerk. Trouwens misschien werkt de bovenlijst boven het snijraam nog wel overtuigender. Ook daar is dit zelfde motief op een wat verfijndere manier uitgewerkt, met opengewerkte palmetten en florale motieven. Aan weerzijden van de deur een gecanneleerde zuil. Ook deze komt in de tijd van de Empire in zwang.

 

Amsterdam: Prinsengracht: typische Empire-symmetrie

 

Haarlem

 Bij dit Haarlemse bovenlicht is alle franje grotendeels verdwenen en heeft men de simpele vormen overgehouden: de krans binnen een ovale cartouche. Dubbel uitgevoerd omdat het in lijn moet zijn met de dubbele deuren. 

Het is een ontwikkeling binnen de Empirestijl bij de snijramen, dat steeds meer van de franje zal verdwijnen. Een nieuwe eeuw, een nieuwe staatsvorm Koninkrijk der Nederlanden, de acanthusbladeren hebben hun tijd er (bijna) op zitten. De schoonheid van de pure parellijst wordt ontdekt.

 

Haarlem: laat Empire, kransen gevat in ovale cartouches

 

Brielle

 Bij het raam in Den Briel zullen we ons moeten verbazen over het gebrek aan verfijning in de weergave van de vaas.

Er is hier voor een robuuste vorm gekozen voor deze klassieke vaas.Onderzoek aan dit bovenlicht zou kunnen uitwijzen of de vaas misschien ooit met goudverf beschilderd is geweest. Ook een rood-zwart tegenstelling is denkbaar.

De wormvormige slierten boven de vaas kunnen afgeleid zijn van het palmet en iets van vuur voorstellen, en is misschien dus wel in oranjerood geschilderd geweest. De vaas doet 20e eeuws aan in een 19e eeuwse omgeving.

 

Brielle, houten bovenlicht in eenvoudige neo-Empirestijl